Pravo na pristup informacijama je demokratsko pravo građana zajamčeno Ustavom Republike Hrvatske i važno sredstvo za osiguranje vladavine prava i dobrog upravljanja svih razina tijela javne vlasti.
Također je preventivni alat za borbu protiv korupcije, koji s jedne strane jača otvorenost rada, a s druge strane sužava prostor zlouporabe tijela javne vlasti, preventivno djelujući na zakonitost i pravilnost u postupanju. Zakon o pravu na pristup informacijama omogućava građanima i pravnim osobama, domaćim i stranim, pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija tijela javne vlasti, za koja ne postoje zakonska ograničenja koja bi štitila određene podatke radi zaštite drugih ustavom priznatih interesa. Pravnu zaštitu prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija osigurava Povjerenik za informiranje, koji uz to ima funkciju nadzora, praćenja i promicanja prava na pristup informacijama.
Hrvatski Sabor je 15. veljače 2013 godine donio Zakon o pravu na pristup informacijama (ZPPI), ("Narodne novine, 25/13) kao i Izmjene i dopune ZPPI-ja ("Narodne novine", broj 85/15 i 69/22).
Kako ostvariti pravo na pristup informacijama?
Pravo na pristup informacijama ostvaruje se podnošenjem pisanog zahtjeva za pristup informacijama, koji treba sadržavati slijedeće podatke:
- Naziv i sjedište tijela javne vlasti kojem se zahtjev podnosi
- Podatke koji su važni za prepoznavanje tražene informacije
- Ime i prezime i adresu fizičke osobe podnositelja zahtjeva, odnosno
- Tvrtku odnosno naziv pravne osobe i njezino sjedište.
U slučaju nepotpunog ili nerazumljivog zahtjeva podnositelj zahtjeva će se bez odgode pozvati da ga ispravi u roku od pet dana od dana zaprimanja poziva za ispravak. Ako podnositelj zahtjeva ne ispravi zahtjev na odgovarajući način, a na temelju dostavljenog se ne može sa sigurnošću utvrditi o kojoj se informaciji radi, zahtjev će se odbaciti rješenjem.
Zahtjevi za pristup informacijama dostavljaju se pisanim putem na adresu:
- Učilište AKD-Zaštite za osposobljavanje zaštitara i čuvara, Planinska 13, 10 000 Zagreb
- elektronskom poštom na adresu: sluzbenikzainformiranje.uciliste@akdz.hr
- na broj fax-a: 01/4800-289
- ili donijeti osobno na adresu Planinska 13, 10 000 Zagreb, radnim danom od 08:00-15:00 sati.
Obrasci:
- zahtjev za pristup informacijama
- zahtjev za dopunu ili ispravak informacija
Ograničavanje ili odbijanje pristupu informacijama
Učilište AKD-zaštite za osposobljavanje zaštitara i čuvara može sukladno članku 15. ZPPI-ja ograničiti pristup informacijama. Sukladno navedenom, prema prosudbi, će se provesti test razmjernosti i javnog interesa te ovisno o rezultatima provedenog testa odlučiti rješenjem o omogućavanju pristupa informacijama ili o odbijanju zahtjeva u cijelosti ili djelomično. Pristup traženoj informaciji će se ograničiti samo ako se na traženoj informaciji utvrdi postojanje apsolutnog zakonskog ograničenja sukladno ZPPI-ju.
obrasci:
zahtjev za pristup informacijama
zahtjev za dopunu ili ispravak informacija
Linkovi:
- Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine", broj 85/15)
- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine", broj 69/22)
- Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14, 15/14 – ispravak)
- Izmjene kriterija za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 141/22)